Acte Préalable how to buy | contact us
Acte Préalable The perfect introduction to polish classical music
New Releases
Coming soon
Catalogue
Artists Index
Out of Print
Scores
Distributors
How to buy
Contact us
Links
Credits


Józef Koffler (1896-1944)
Piano Works I
AP0122 , DDD - TT: 52'11"
Copyright (R)2005, (C)2005
World Premiere Recording


  1. Musique quasi una sonata Op. 8 "A Karol Szymanowski"
  2. Sonatina Op. 12 "Mojej żonie"
  3. 40 Polish folk songs Op. 6

Sternlicht Elżbieta, piano

booklet: prof. Bogusław Schaeffer (Polish, English French)


It was quite recently that I learnt about Józef Koffler, whose life and work remain unknown to music lovers, musicians and musicologists alike. Little information can be found about him in encyclopaedias or dictionaries. If there is any information about Koffler coming out, it appears at symposiums accessible to only a handful of people confined to some musicological circles. Reports from those symposiums, even if occasionally published in some scientific issues, sooner or later find their place at a paper drop rather than in hands of music lovers. This fact has not been changed even after publishing an extensive biography of the composer in 1995. Why is it that a Polish Jew murdered by the Nazis near of Oświęcim, a precursor of the twelve tone technique in Poland, does not arouse anybody's interest? Contemporary Czech Jewish composers, incarcerated firstly in a camp in Terezin, and then killed at the KL Auschwitz, have been successfully promoted by the Czech ministry of culture, becoming household names in worldwide literature. Józef Koffler, a composer unrecognised and extremely interesting, should justly find his permanent place in the pantheon of Polish composers. It is worth knowing that during his lifetime, Koffler's works were brought out by renowned publishing houses, like Universal in Vienna or Maurice Senart in Paris. However and unfortunately, they are no longer available. On the contrary, his output is regularly omitted by concert organisers, score publishers or record labels, the latter not being able to pride themselves on any monographic release dedicated to Koffler In 2003, I had a pleasure to meet pianist Elżbieta Sternlicht, whose repertoire includes Koffler's Sonatina. I did not wait long to propose her to record the composer's complete piano music. Together we embarked on this project, and early this year recorded the pieces in Berlin. I believe that the result of our cooperation - two albums - will not be another forgotten rarity lying in collections of music lovers the world over, but rather an inspiration for musicians to include Koffler's works in their repertoires. We are ready to give access to the scores for anyone who shows interest. [Jan A. Jarnicki] ---------- Druga połowa tego roku obfituje w znakomite albumy z polską muzyką, po które warto, a nawet trzeba sięgnąć. Mam tu na myśli płyty z muzyką fortepianową Kofflera (...). Premierowych nagrań ((...) podjęła się wybitna pianistka. Dwa pierwsze w świecie monograficzne albumy z kompletem dzieł na fortepian solo Józefa Kofflera to rarytasy. Ten pierwszy polski dodekafonista to - jak czytamy w znakomitym omówieniu prof. B. Schaeffera - "twórca oryginalny, ale zapoznany, wybitny, ale nie uznawany, mądry i wykształcony, ale odsuwany na dalszy, jeśli nie niższy plan, otwarty i chłonny, ale jakby mało pożyteczny (zwłaszcza w opinii karierowiczów i megalomanów), niezależny, ale jednocześnie odosobniony, może nawet przez co mądrzejszych ceniony, ale (przez głupszych) ostentacyjnie lekceważony". Urodził się 28 listopada 1896 r. w Stryju w rodzinie lekarza. W latach 1918-1920 walczył jako ochotnik w Wojsku Polskim, a w latach 1928-1941 prowadził klasę teorii i kompozycji w Konserwatorium we Lwowie. Został przez hitlerowców zamordowany wraz z żoną i dzieckiem, przypuszczalnie na przełomie 1943 i 1944 na terenie Małopolski. Jego dorobek fortepianowy jest niewielki. Na płytach zarejestrowano: 40 polskich pieśni ludowych (m.in. kolędy, "Boże coś Polskę", "Jeszcze Polska nie zginęła" i inne), 4 utwory dziecięce, Wariacje na temat serii 12-tonowej, Musique quasi una sonata op. 8, Sonatine op. 12, Wariacje na temat walca Straussa, Musique de Ballet, Chanson Slave. Nagrania podjęła się polska pianistka Elżbieta Sternlicht, która żyje i działa jako wolny artysta i wykładowca Universität der Künste w Berlinie. Dzieła Kofflera interpretuje z wielkim zaangażowaniem, gra dźwiękiem bardzo ładnym, delikatnym. Pianistka z namaszczeniem podeszła do tych utworów. Nadała im konkretne kształty poprzez podkreślenie ich obfitości nastrojów i znaczeń. To przykład prawdziwej i błyskotliwej wirtuozerii, bogactwa ekspresji oraz porywającej interpretacji. Osobno na uwagę zasługuje wyjątkowo piękny i wysmakowany projekt graficzny okładki autorstwa Małgorzaty Łoza-Lipszyc.(...) Wielkie brawa i uznanie! [ks. Arkadiusz Jędrasik/Nasz Dziennik 2005-11-07]